2012-01-31

stretching av vad...??

Jag går hos en fysioterapeut en gång i veckan. Orsaken var foglossning och lite allmänt höft-haveri till att börja med, men nu spenderar vi mer tid med 'födselsförberedning'. Det här ställer jag mig spontant positiv till eftersom jag annars spenderar vääldigt lite tid åt just såna åtgärder. (Noll knipövningar som ni kanske minns.)
Något mina fysioterapeuter snabbt fokuserade på var min bäckenmuskulatur och hur otroligt ovig den var. Jag tänker inte spekulera i hur och varför det nu kan vara så, men det stod väldigt klart väldigt snabbt att de där musklerna förmodligen aldrig blivit stretchade på 32 år. Anledningen till att jag vet det är att jag aldrig känt sånn smärta (jaaa jag vet... det där är säkert ord jag får äta upp så här i dessa tider) som när jag fick min första behandling i det området. Det gjorde så ont, så plötsligt att min normalt ganska behärskade hjärna delegerade ut allt ansvar till reptilhjärnan som i sin tur skickade ut min vänsterarm helt projektilartat i vad som nästan kunde liknat ett slag mot stackars terapeuten. Tur då att jag är smidig som en grävmaskin numera, och ingen blev skadad i incidenten.
Hursomhelst.Det har alltså jobbats en del med den där muskulaturen på våra sessioner. Och eftersom det är ungefär en lika intim process som en gynekologundersökning, så har jag också tvingats konfrontera mina privat-sfärs-issues.
Nu har jag i uppdrag att minst en gång dagligen själv stretcha min bäckenmuskulatur.En aktivitet som bäst kan beskrivas som något ovärdig...

Inga kommentarer: