2006-12-07

kontorslandskapssåpopera

Jag har lite av en situation på jobbet.

Det senaste har jag samarbetat en del tillsammans en fyrtio-or-so man som vi för diskussionens skull kan kalla August.

August och jag har kommit bra överrens; vi kunde bolla idéer konstruktivt, vi lyssnade på varandras problemställningar och vi förstod varandras humor.
En rätt schysst typ tänkte jag.
Och en schysst typ tänkte jag att han tänkte.
Sen började det bli konstigt.

Jag la lite jobb på honom (fullt normalt på ett kontor, ju) och han svarade med att ropa;
- Ah men puss, då.
Jag log lite obekvämt och glömde det i nästa sekund.

Jag drog ett skämt om att göra vad som helst för att slippa en viss uppgift och han svarade med;
- Vaaadsomhelst..? höhöhöhö..
Jag tystnade och vägrade nappa. Och glömde det nästa dag.

Han går förbi mig i korridoren.
Jag hälsar och han hälsar.
Och han lägger sin hand på min skuldra och klappar mig 20 centimeter längs med ryggen.
Det är ungefär här jag börjar ana att något är skumt.
Så där gör nämligen inte männen med varandra.
Jag har kollat.

Vi sitter på ett möte med många andra.
Jag presenterar mitt perspektiv på ett problem.
Han svarar med att göra en luftkyss.
En l u f t k y s s.
Ett stort, högljutt smackande mitt i en nick.

När han hälsar på håll så håller han upp handen och vinkar. Vad är konstigt med det, undrar ni?
Han vinkar med lösa fingrarna.
Inte en hel hand. Inte fingrarna ihop. Utan på ett sånt sätt att alla fingrar åker upp och ner jättefort helt oberoende av varandra.
Män gör inte så.
Jag har kollat.

Så ... det är sådär läget är just nu.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Antingen har han gått och blivit lite förtjust i dig, eller också tror han sig hittat en ny favvo-väninna...av vinkningen att döma.

Raoul sa...

Av vinkningen att döma krävs det omedelbar aktion av chockartad typ. Moona honom nästa gång. Han kommer sluta vinka så.

Anonym sa...

Haha, du har fått hugg. Kanske tur du ska flytta?

Anonym sa...

Ooohhhh, NÅN har en liten beundrare :-)

Den naturliga lösningen på denna situation är ju självklart att du skamlöst utnyttjar hans uppenbara intresse i dig så gott det går. Låt honom göra allt ditt skitgöra. Med lite övning kan du få honom att hämta en kopp kaffe åt dig, ENDAST genom att fladdra lite förföriskt med ögonfransarna - pure Pavlov style! Afterwork är ett lysande läge att bli bjuden på öl, stratiskt nämnda önskningar kan resultera i fina presenter.

Osv in absurdum...

När du tycker att det räcker, alternativt när han blir för närgången kan du ju nämna pojkvännen och hur mycket du älskar honom och att du skall flytta till Stockholm för hans skull (uhhh, får kalla kårar bara genom att skriva det sista).
Då får du, som grädde på moset, njuta av att se en man knäckas, något jag misstänker är en kvinnas största njutning här i livet.

Jotack, annars mår jag bra!

Lilith sa...

Oj, det var ju minst sagt en udda situation. Jag skulle nog bli mest oroad över vinkningen. Fast luftpussen kommer inte långt efter. Tycker du ska prova Jockes förslag a la Pavlov!^^

Anonym sa...

Hm. Den här tiden på året kan ju vara stressig och jobbig på många sätt. Han kanske bara vill vara Lucia?

Rollx sa...

Låter som att han är intresserad :). Och det är inte du ?.

Lösningen. Det är väl bara att börja att snacka titt som tätt om din pojkvän. Tex vad ni gjorde i helgen, även om hur "underbart" bra han är, och att ni är som gjorda för varandra. Du har hittat din själsfrände med andra ord.

Uppvaktar man en tjej/kvinna så är det de sista man absolut vill höra. Om man är en normalt funtad kille, så slår man rätt omgående till reträtt.

Ps: Om du inte har någon kille får du hitta på en.

dddd sa...

Jag sa ju att jag skulle ge dig tårgas i födelsedagspresent. Now use it!

Anonym sa...

Herre min je.. jamen hallå vad hände med det gamla fina 'dra knät upp i skrevet på honom allt vad man kan tricket'? 'börja förlöjliga honom tillbaka tricket'? eller -min personliga favorit- 'en rejäl dansk skalle tricket',som ofelbart får honom att ägna sig åt sitt värkande skrev/ bli munk/ torka näsblod i 4h???

kanske var allt lite lätare förr..

Anonym sa...

Nä vilken jävla äckel-typ. Dissa!!

Anonym sa...

Antar att den här killen fungerar så här när han hamnar i Helpdesken?

Andreas sa...

Fråga honom vad hans senaste pojkvän gillade sämst hos honom...

Anonym sa...

Läste jag ett förslag längre upp som gick ut på att visa din bara stjärt för honom? Kan bli lite ur askan, i elden av det! :-D

Vad sägs om att prata lite om din underbara pojkvän?

Anonym sa...

Hehe, är han bög eller stöter han på dig?

Tycker rådet att prata högt och lågt och vitt och brett, med tindrande ögon och fånigt leende, om din pojkvän verkar vara en fungerande markering om det är läge 2 ovan som gäller.

oscar sa...

Det börjar verka kärlek banne mig, sånt där som händer andra. Tänka sig.

Kanalisera sa...

Hej!

Grymt bra blogg! Och det bästa är att jag hittar den nu, så här långt efter att den startades. Lite samma lycka som att först missa alla avstnitt och sen köpa hela TV-serien på DVD. Världens godisberg att plocka ur. Jag har läst de senaste inläggen och de första två månaderna, resten är kvar. I'll be back.

Anonym sa...

SJukt att jag listade ut vem du är efter att ha läst typ två sidor på din blogg. Och jag känner ju inte ens dig (har bara träffats en gång för länge sen).

Känner mig som mästerdetektiven kalle blomqvist! Ååh.

Anonym sa...

Underbar blogg. Skapligt sexistiskt beteende. Akta dig när misteln kommer upp.

/M

http://jardan.blogg.se