2006-06-30

skithår

Som jag kan ha hintat om tidigare så är mitt hår..... tja.... vildvuxet. En bra dag.

Ni minns kanske liknelsen med Einstein's frilla?
Eller den gången då Kära pojkvän småfnissande* tittade på mig en morgon och påtalade likheten med ett penntroll..?

Jag har en teknik för att ko-existera** med detta ondskefulla ting som har sin boning på mitt huvud.

Min överlevnadsteknik kan sammanfattas med ett ord; Afrohårvårdsprodukter.
We like.
We need.
Our precious.


(
Om du nu är en ljushårig ur-skandinav och tänker; Åh. Schysst hårtips! Must try.
Nej.
Nejnejnejnejnejnejnej.
Gör det inte.
Och om du skulle göra det. Se till att ha diskmedel nära tillhands.
)

Bland annat har jag ett hårskum.
Det är sjukt bra och har en fast plats på min "topp 5 saker att ta med sig till en öde ö"-lista.
Nu har det varit slut i en hel vecka och inget mer på lager i min vanliga salong. Jag som annars är en rent dumtrogen kund till dem, blev tvungen att söka mig nya jaktmarker.
Hittade en salong. Den var ren och hyllorna var välorganiserad och Jasmin var lycklig.
Nackdelen med den här kategorin av salonger är att det inte alls är självklart vilket språk som gäller när man kommer in. Jag vill inte förolämpa någon genom att börja prata engelska, så jag öppnar med svenska.
Vilket inte funkar.
Jag prövar min engelska.
Olyckligtvis var jag på "svenska-mode" i huvudet och orden kom inte riktigt ut med det perfekta uttalet jag annars självklart (Självklart!) har.
Vi råkar ut för lite kommunikationssvårigheter och på nåt sätt så hjälper det inte att jag gör generella, men yviga, gestikulationer mot mitt hår.
Tillslut förstår hon mig och går och hämtar en fin liten lila flaska, som inte alls är mitt märke.
"Nej, nej, nej, säger jag. White bottle. With .. eh... text on it..?"
No, don't have it. Säger hon.
Men den fina lila flaskan var visst kanonbra. Och så luktade den jättegott, sa hon.
Jaja, sa jag och avböjer när hon vill att jag ska lukta, det blir nog bra.

Jag betalar. Går på liseberg. Går på pub. Kommer hem toksent. Sover.

Imorse var det då lilaflaskan-premiär.
Jag kletar på för kung och fosterland.
..
och känner en märklig doft..

hm.

jättemärklig faktiskt.

och bekant.
Negativt bekant.
.
.
Men...
hmm..
.
Är det inte..?

.

Jo.

Det luktar hundbajs.
Det luktar bajs ifrån en hund som käkat en hel åker av katrinplommon.

Rättelse: JAG luktar hundbajs.



* ... = manligt skrattande. Förstås.
** .. muuu... haha..

5 kommentarer:

Mio sa...

hahaha, måste säga att jag gillar din blogg!
du är kul tjejen!

Anonym sa...

Hahaha... Been there-done that! Jag har provat mina ungars afro-stuff. DU-fattar-hur-jag-såg-ut? Mmmmhm. Kommentarer överflödiga... Förutom en! Den heter freeze-gel. Och nog jäklar fryser den håret, alltid. Kan ha hur mycket frisyr som helst-hela natten. Den funkar! På allas vårt hår! Frisyren stannar PRECIS där vi lagt den! Ha det bäst!

Anonym sa...

hello...spara flaskan...ta med och visa...kanske??? ett tips...

Bantartant sa...

Känner igen!! Men inte på mig utan barnen.. inte lätt vara rakhårig svensk mamma och barnen vara "very curly black hair"!!!
Men visst fälls många tårar vid hårvård... hua hua.

Jag bockar för: afroprodukter!!
Utan dem mycket svårare liv!!

Jasmin sa...

monica: 17 poäng i klubbslaget säger jag bara..! ... av hundra..

tess: Tack!

tonårsmorsa: *antecknar febrilt*

erica: Åh.. jag känner ju igen flaskan när jag ser den, ju. Men den fanns inte..

bantartant: Särskilt vid "Nu ska vi kamma dig"-tillfällena, gissar jag..? :)