2005-09-30

Not for the fainthearted

Jag hemskt känd.
Jättekänd faktiskt.
Känner hemskt många uuunderbara människor som också är jättekända.

Så känd är jag, att jag får personliga inbjudningar till tillställningar.

Igår fick jag tillexempel en sådan.
Jag citerar:

Rubrik: Inbjudan till gynekologisk cellprovstagning

Ingress*: Du är välkommen
Denochdendagen Detochdetdatumet Denochdenmånaden KlockanSiochså

Signerat: Laboratoriet för klinisk patologi och cytologi
Organiserad cellprovskontroll, SU/Sahlgrenska


Nejmen.... så mysigt dårå...

För er som inte är insatta i cellprovtagningsvärlden (dvs. flickor under 21 års ålder och majoriteten av alla lyckliga jävla män som slipper) kan jag berätta följande:
  • Kvinnor ur alla möjliga åldrar kallas.
  • Samma tid som du fått tilldelad, så kommer även 37 andra damer dit.
  • För att hantera kaoset så har man infört ett kösystem med nummerlappar....
    Helt rätt, precis som på systemet, ja.... om du har för vana att slänga upp ditt underliv på disken inför expediten, vill säga**.
  • När ditt nummer ropas upp går du vackert in i ett rum där två personer (om du har tur. Det kan finnas ett par praktikanter, nån förbipasserande och några turister också. Man vet aldrig.) befinner sig.
  • Är du öppensinnad så säger du ett glatt hej till personerna.
    Är du jag så säger du ett blygt hej om det bara är kvinnor där. Om det finns minsta lilla antydan av en man där, så gör du ett flyktförsök och måste fångas in av fyra fullvuxna gorillor samt en fenrisulv, släpas tillbaka med våld och bindas fast i stolen.
  • Du lägger dig med underlivet/vaginan/musen/kussimurran/pluttsnuttisen (välj ett alternativ som funkar för dig) spretandes åt alla håll***.
  • Har du tur har personerna i rummet presenterat sig och småpratat lite med dig. Annars kanske du som mest får en kommentar i stil med:
    *djup suck* "Nu är du liiiite spänd. Slappna av!"
    Och då känns allt mycket bättre.
  • Sen förs minst två, förmodligen tre, föremål in i dig samtidigt i fullständigt oönskad hastighet. Skicka här en bön om att det åtminstone har skett en viss insiktningsprocess innan själva införelsen tar plats.
    Minst 1/3 föremål kommer dessutom användas för att skrapa bort delar av dig.
    Personligen brukar jag här tänka mig att jag är en modig agent i franska underrättelsetjänsten, som efter att uthärdat tortyren kommer återvända som landshjälte under öronbedövande jubel.
  • Diverse föremål dras ut i fullständigt oönskad hastighet.
    Här kan följande yttras:
    "Oj. Det blöder visst lite."
  • Om du överlevt såhär långt så är belöningen inom räckhåll:
    "Tack, du. Det var bra så. Nästa!"

Så jag undrar:
Är inbjudan verkligen rätt ord för det? Hmm..? Är det?! Är det?!


* eller vad det heter.... Jaja.. vad vet jag. Jag är mer teknist än humanist... döm mig varsamt.
** Vi är alla olika
*** Som ju kvinnliga underliv brukar... hmm..

32 kommentarer:

Anonym sa...

*ryser* Sen kan den gamla häxan som utför det hela säga: Oj du var visst lite trång. Ja, det förstås du har ju inte fått barn... Oj, mycket blod, vi kanske får göra om provet...
O jag säger: AJ fan... aldrig med den häxan igen.
Uuuh... snart dags igen... *ryser*

Anonym sa...

Shit! Värsta läskiga ju! Jag har alltid fått göra det bara jag + gynekologen/barnmorskan. Inget kösystem. Det låter ju tämligen vidrigt.

Sedan glömde du säga att det ger en vag obehaglig känsla i magen det här. Man får ont på ett odefinierbart ställe, det är obehagligt och inte trivsamt på ngt sätt. Gaaah!

Anonym sa...

Sen har de en grej som lixom för ISÄR sidorna på ens underliv som gör att det blir luftigt och bra och man känner JOMENTJENA, SKYNDA ER och jag tänker "Jaja,jag är ett underliv som alla andras, big deal, men visst blåser det allt där inne nu, men den där isär-delningsgrejen?"
Och de säger" nu kan det göra lite ont" och det nyper till som bara faaaan för de tar ju en del av livmodertappen! LITE ont?

Anonym sa...

Jag lyckas alltid pricka in de där besöken under vinterhalvåret och ligger där i gynstolen iförd stickad polotröja och strumpor, och spritt språngande där emellan...

Anonym sa...

Tjoohooo vad kul å mysigt du fick det att låta =) Har härmed avlagt ett löfte om att riva inbjudan i köket samt alla påminnelser på inbjudan!

Faaaan va otroligt störtskönt du skriver!!!

Kram!

Anonym sa...

Du glömde att den här "inbjudan" även innebär att du får BETALA för det dom ska utföra. 80 pix. Jämna pengar tack!

Ataharis sa...

Fenrisulv?! *asg* Inte igår man såg det ordet i bruk. Det fick mig att asgarva. Sedan stelnade leendet lite och förvreds så småningom i en grimas, då jag livligt föreställde mig alla cellprovtagningar o andra utredningar och undersökningar jag har gjort. Men nuförtiden har de i alla fall plastspekulum där jag bor istället för det kalla stålet de hivade upp i en. För att hålla isär sidorna och låta vindarna vina. *s*

Kanske borde skriva ett inlägg om hur det var att ta cellprov i USA...

Jasmin sa...

O: Nejje.. så klart inte. Man ska göra det. Och jag kommer vackert pallra mig till mammografin när det blir dags för det också... Men jag kommer klaga vilt.

Maalin: Göra om?! Det har jag aldrig fått.
Däremot börjar jag misstänka att folk föder barn enbart för att lättare kunna genomgå såna undersökningar... Måste vara så.

nina: Grattis.
Ja just det. Obehaget efteråt.. Läskigt.

anonymous: Jag har hört ryktas det faktiskt kan räknas som l i t e ont. Enligt vissa väninnor med barn.

scarlet: Samma här. Har man tur så har man tänkt på att ha på sig kjol.

cissi: Nejnej.. inte riva. gå dit. Och beklaga dig med mig sen.
kram, kram.

smufflan: 80!? Jag får betala 100!! Jäkla rip-off.. och ingen godisklubba får man heller..

Anonym sa...

haha, du är sanslöst rolig. Själv har jag gjort det TWICE! men nu är det nog minst två eller tre år kvar till nästa..

Anonym sa...

Well...glömde att jag flyttat från Götet till Ultralandet. Det stämmer, jag fick oxå betala 100 spänn förr för att köa längre.
Verkar vettigt. Betala mer - vänta längre, betala mindre -vänta krotare. Make sense...
Ska dit om två veckor, ska fråga om man får bokmärke el dyl på den här sidan landet. Återkommer om detta.

Anonym sa...

Eftersom jag tillhör den lyckliga stammen av male species TM, har jag dålig koll, men varför?

Alltså själva provet, hur vinden viner genom murridutten kan jag föreställa mig själv :)

Anonym sa...

Uff, den där jäkla muskniparen. Stryk borde den ha!

Jasmin sa...

My: Jag har faktiskt mer problem med tandläkare... Egentligen är gynekologer våra vänner... Den typen av vän som tuggar med öppen mun och förolämpar din inredningsstil..

penny: Tackar! Vad roligt att höra!

smufflan: Oh. bokmärke kanske man får. Med tema.. ?

Anonymous: Varför man gör provet? För att hitta eventuella cellförändringar. Som i sig kan vara ofarliga eller ett tecken på cystor/cancer.
Och du kan föreställa dig hur vinden viner genom murridutten, säger du? *håller igen kommentar*

Anonym sa...

Jag måste alltid ha haft en himla tur med barnmorskor/gynekologer, alternativt är jag okänslig. Det har aldrig gjort ont och jag har alltid bara haft en person i rummet som utfört undersökningen/provtagningen. Sen känns det ju såklart inte som den naturligaste sak i världen att ligga i en gynstol med strumpor och fullt påklädd på överkroppen, men uatn trosor och byxor.

Tänk om de börjar screena killar för prostatacancer, då får ju de också sitt eget lilla roliga ;)

Anonym sa...

Och skulle provet vara onormalt får man den stora äran att vänta i 3 månader och oroa sig för att man har cancer innan man får komma tillbaka och då betala 300kr för att fläka upp sig igen.
I wish I was a man!

Anonym sa...

Murridutterna, var det inte de där som Pippi Långstrump hälsade på i Söderhavet och som riskerar att bli bortcensurerade i kommande upplagor?

Ja, killar har det kanske bättre som kan låta bli att spreta med underlivet.

Eller… vänta nu… äsch, glöm det.

Anonym sa...

Mmm..shit! Jag vet inte! Tror du man får välja? Dom kanske kategoriserar oss (antagligen...) och väljer vartefter. "Du får den" "Du får den här" " Du får två & en klapp på axeln"
Det kanske är ett tecken att vi inte fått nåt alls liksom? Ska fråga nästa gång.

Anonym sa...

Kjol! Att jag inte har tänkt på det! Tack för tipset! Då fläktar vindarna ändå där under och då känns inte själva "utfläkningen" så konstig helt plötsligt...

Anonym sa...

Snurre! They dont give a shit!
Ingen respekt alls. Jag har tvillingar, det var 13 st med i förlossningsrummet. "Dom var under utbildning och behöver lära sig" var motivationen. 13 st! Tyvärr (el lucky me) är jag den sura sorten och med smärta på det så reste jag mej upp och sa att jag skulle åka hem. Tillslut insåg dom att jag menade allvar och slängde ut dom. Sen var dom bara fyra...
Hade dom FRÅGAT först hade saken varit helt annan.

Anonym sa...

En stilla undran från male species igen.

Brukar inte kvinnor gå till gynekologen typ en gång om året? Och varför går man inte till sin vanliga hemtrevliga gynekologtant som säger att det var trevligt att träfas och är det för varmt här i rummet så säg till?

Kan bara tillägga att hade det varit killar som gjort ett sånt test hade det vips kommit fram en ny vårdcentral som hette något i stil med grabbgårn där man kunde spela ps2 under tiden läkarna gjorde hemskheter med snoppen. Plus att det fanns hembakt.

Anonym sa...

Ok, låt mig bara kolla en grej, berättade du om det här för P5, då förstår jag att han kollade sin mage och tog sig något stärkande, även om det var en proteindrink!

Personligen tackar jag gud för att jag blivt född till om inte man, så åtminstone inte kvinna, det gör att jag bara behöver stå ut med stånd som står som en ekstock, när man är på stan eller hos doktorn och som sviker en när det gäller! :-D

Anonym sa...

Oj, jag måste ta mig friheten att kommentera en av alla de anonyma, som skrev att det inte kändes naturligt att ligga i en gynstol med strumpor och kläder på överkroppen.

Om man vänder på det så bör det väl bli att det känns naturligt att ligga helt naken?

Spännande!

Jag är säker på att de inte har något emot det om du säger att det känns bättre för dig! :-P

(Sorry fredagskänslan har satt min humor på sned!)

Anonym sa...

Tack, du har precis givit mig en alldeles fullgod anledning till att fortsätta ignorera dessa välvilligt inställda inbjudningar, som jag gjort de senaste åren (är 25). Det låter t o m värre än jag föreställt mig. Nu är jag very afraid.

Jasmin sa...

Trulsa: Fenrisulvar är klart underrepresenterade i dagens språkbruk. :)
Inlägg. USA. Ja. Gör det.

sara: Fantastiskt visst är det.
Men vi kvinnor slipper ju.. hmm.. öh... öronhår när vi blir gamla.. (hoppas jag verkligen)

skrubben: öh.. hmm.

smufflan: Ett tecken? Har vi skött oss för dåligt, kanske? Skrevat för lite? :S

snurre: Jodå. det är en ovärderlig upplevelse.
Ha! Frågar först... Ha!

anonymous: Nej. Man rutinkollar sig inte, i regel. Inte jag. Om nåt är fel, nåt kan tänkas vara fel, man har gjort något man inte borde utan skydd osv.. så gör man det. inte annars.
Ja. Haha.. det har du säkert rätt i. Kaffe, kaka och snoppill.

Ulf: *skrattar* det var det bästa idag!
ekstock hos doktorn..

Jasmin sa...

ellinor. Nejnejnejnejnej! Man måste kolla! Fatta hur ont det skulle göra att plocka bort livmodern istället? Gå dit, kvinna.

Anonym sa...

Well...bara tanken framkallar knipövningar så det kan ligga nåt i det. Men det får vi ju ta som en komplimang?! "Du skrevar för lite"
Skrevar är ett hemskt ord för den delen.

Anonym sa...

Jag är helt förbluffad. Vilken snäll och trevlig värld lever jag i? Gjorde mitt första cellprov för några månader sen; en barnmorska, gjorde inte ont, kändes inte obehagligt, var färdigt på några minuter. Har ALDRIG mött någon som gjort ett gyn-besök obehagligt, otrevligt eller så vidare; och ja, jag är en sån där som vill gå någon gång om året för att kolla att allt är som det ska...

Anonym sa...

Den här texten, Fröken J, borde kopieras o sättas upp på anslagstavlor på alla de gynmottagningar där de kör löpande-band-principen och där de glömmer bort att det finns nåt som heter integritet, för att inte säga respekt, för att inte säga hänsyn.

Anonym sa...

Lägg till en "inför förlossningen"-kurs med öppen dörr intill väntrummet, komplett med alla inte-så-trevliga detaljer. Perfekt muzak för 20-åringarna i väntrummet, not!

När jag påpekade olämpligheten i detta för provtagerskan var hennes kommentar att "folk i din ålder funderar ju ändå på att skaffa barn"! Jo, sugen jag blev!!!

Inte gick jag tillbaka när det var dags igen heller...

Anonym sa...

Kommentar från en gynekolog.

Cellprovet tas vart tredje år för att upptäcka cellförändringar på livmodertappen. Cellförändringar kan om dom förblir oupptäckta ge livmoderhalscancer.
Man tar inga bitar ifrån livmodertappen vid ett rutinprov utsn skrapar bort celler från livmodertappen för analys. Vanligaste anledningarna att man får ta om provet är inte cancer utan att man inte kan bedöma provet pga till exempel inflammation.
Livmoderhalscancer är en av de cancerformer som minskar i vårt land och detta till allra största delen beroende på dessa prover. Livmoderhalscancer kan som första symptom ge blödningar, tex i samband med samlag.
Skulle man ha cellförändringar på sitt cellprov så kan man med en liten, relativt enkel operation ta bort dessa. Beroende på hur svåra cellförändringarna är och om man lyckas med operationen följs man på gynmotagning under ca 5 år ( beror på vilket landsting man tillhör). Priserna för undersökningen beror också detta på vilketlandsting man tillhör.
Som ni förstår så tas ju inte dessa prover för vår skull utan för er. Att det inte är behagligt har jag all förståelse för och att de tas enligt löpande-band-principen på många håll i landet är inte heller bra.
Kan trösta er med att karlarna får sin beskärda del av otrevliga undersökningar, men senare i livet när prostatan börjar ge sig tillkänna.

Ha det bra och gå på era cellprovskontroller.

Peter

Anonym sa...

...Hmm...Ville bara säga det att jag (man 36 år) har varit inne och undersökt prostatan, och till tröst för alla (killar iaf?)så kan jag säga att det inte alls var farligt... Två kvinnliga doktorer som kände lite på en, som värst fick man ett par fingrar försiktigt in i baken, men det kändes nästan mysigt... ;)
Nä, men inte obehagligt iaf... ;D

Anonym sa...

Jag pyntade 200 pix för min inbjudan, men jag är väldigt glad att jag fick den, visade sig att jag hade sämsta möjliga resultat innan det kallas cancer. De tog bort alla "svårartade" celler...trots det löper jag dubbelt så stor risk som alla "friska". Min bedövning slutade verka när de skar sönder delar av livmodern,..men det är ok... för de förekom cancer... och jag blir idag lika glad när jag får min inbjudan. =)